Global Research, Chossudovsky, Russia, Propaganda

Moderators: Elvis, DrVolin, Jeff

Global Research, Chossudovsky, Russia, Propaganda

Postby American Dream » Thu Aug 14, 2014 8:33 am

http://www.madcowprod.com/2014/08/14/tr ... -internet/

True Lies: Canada’s Global Research Trolls the Internet

Posted on August 14, 2014 by Daniel Hopsicker


ImageA completely fictitious report yesterday from Canada's Global Research stated Edward Snowden has released NSA Documents showing ISIS Leader Abu Bakr Al Baghdadi was trained by Mossad, working with U.S. and British intelligence, to create the Islamic State of Iraq and Syria (ISIS).

A little research (not "Global" Research, mind, but still) led to the quick determination that Snowden has made no public statements, nor released any NSA documents, on the reported recruitment of Al Baghdadi by Mossad.

A Google search for "Mossad Al Baghdadi NSA" revealed that the bogus report had been republished on 24,000 Internet news websites, including Alex Jones' Infowars, by this morning.

Informed of their story's reporting deficiencies, a Global Research spokesman got a little snippy. "Well its the kind of thing Mossad does all the time." Told $10 million reward for Al Baghdadi has been offered by the U.S. since 2011, he replied, "But that's the kind of thing they would do anyway, isn't it?"

Canadian journalist Kyle Matthews has reported that Global Research, founded by Russian professor Michel Chossudovsky in Canada, is a Russian government-funded propaganda organ.
American Dream
 
Posts: 19946
Joined: Sat Sep 15, 2007 4:56 pm
Location: Planet Earth
Blog: View Blog (0)

Re: Global Research, Chossudovsky, Russia, Propaganda

Postby Gashweir » Thu Aug 14, 2014 12:11 pm

It appears that the story did not originate with Global Research but with something called Gulf Daily News, apparently out of Bahrain. While it is still inexcusably sloppy of Global Research to post a news story like this without verifying its accuracy, its not quite as bad as writing the story themselves.

Additionally, I would like to see the evidence that Global Research is a "Russian government-funded propaganda organ". It may be, but even if it is, I appreciate a countervailing viewpoint to the Trans-national corporation funded propaganda organs which comprise the main stream media.
Gashweir
 
Posts: 44
Joined: Fri Mar 04, 2011 3:15 pm
Blog: View Blog (0)

Re: Global Research, Chossudovsky, Russia, Propaganda

Postby American Dream » Thu Aug 14, 2014 12:32 pm

Gashweir » Thu Aug 14, 2014 11:11 am wrote: I would like to see the evidence that Global Research is a "Russian government-funded propaganda organ". It may be, but even if it is, I appreciate a countervailing viewpoint to the Trans-national corporation funded propaganda organs which compose the main stream media.


I'm not saying never read propaganda, but I am definitely suggesting that it's good to have our anntenae up about conspiracy narratives with a propagandistic agenda. From whatever direction(s) they may be coming...

The entire article from which the following is excerpted deserves serious and sustained attention:



Pro-Russian network behind the anti-Ukrainian defamation campaign

Image


The Canada-based Centre for Research on Globalization is also interesting. It was founded and is now headed by Michel Chossudovsky; among the Centre's contributors are Neil Clark, Mahdi D. Nazemroaya and William Engdahl. Chossudovsky, Nazemroaya and Engdahl are members of the scientific committee of the Italian journal Geopolitica, which also includes John Laughland and Natalya Narochnitskaya. Geopolitica is edited by Tiberio Graziani, a fervent advocate of the Eurasian cooperation and a member of the High Council of the International Eurasian Movement led by Russian fascist Aleksandr Dugin. In 2008, Dugin called for the Russian occupation of Georgia, and even made a trip to South Ossetia together with his followers from the Eurasian Youth Union.

Image
Aleksandr Dugin and his followers in South Ossetia in 2008

Geopolitica itself is an off-shoot from the Italian extreme right journal Eurasia, Rivista di Studi Geopolitici, published and edited by Italian Nazi-Maoist Claudio Mutti. The scientific board of Eurasia includes Aleksandr Dugin and William Engdahl. In the early January, Engdahl published a piece titled "The Belgrade US-Financed Training Group Behind the Carefully-Orchestrated Kiev Protests".


Image

Dugin has been promoting the idea of the destruction of Ukraine and its colonisation by Russia since the early 1990s. He has also been an inspiration for the foundation of the Italian national-socialist organisation Stato & Potenza which openly calls for the annexation of Ukraine to the Russian Federation. Dugin and Mutti have been friends since 1990; Mutti himself is closely associated with Stato & Potenza.


Image
Aleksandr Dugin and Claudio Mutti in 2012

All the above-mentioned people and groups form - apparently a small - part of the wide network which is aimed at promoting anti-Western, pro-Russian and pro-Eurasianist ideas in the EU and the US and Canada. Moreover, the following people from this network are official regular contributors to the Kremlin-sponsored Russia Today (RT) TV:

Michel Chossudovsky (Centre for Research on Globalization, Geopolitica)
Neil Clark
William Engdahl (Centre for Research on Globalization, Geopolitica, Eurasia)
Eric Draitser (Centre for Research on Globalization, Stop Imperialism)
Daniel McAdams (ex-BHHRG, Ron Paul Institute for Peace and Prosperity)
Mahdi D. Nazemroaya (Centre for Research on Globalization, Geopolitica)

And these authors are in the pool of political commentators of yet another Kremlin-sponsored media service, the Voice of Russia:

Mark Almond (ex-BHHRG, Ron Paul Institute for Peace and Prosperity)
Michel Chossudovsky (Centre for Research on Globalization, Geopolitica)
Neil Clark
Eric Draitser (Centre for Research on Globalization, Stop Imperialism)
Aleksandr Dugin (International Eurasian Movement, Eurasia)
William Engdahl (Centre for Research on Globalization, Geopolitica, Eurasia)
Tiberio Graziani (Geopolitica)
John Laughland (ex-BHHRG, Institute of Democracy and Cooperation, Ron Paul Institute for Peace and Prosperity)
Daniel McAdams (ex-BHHRG, Ron Paul Institute for Peace and Prosperity)
Natalya Narochnitskaya (Institute of Democracy and Cooperation)

The Voice of Russia's offshoot in France is ProRussia TV which is linked to the French far right National Front and headed by Gilles Arnaud, a former National Front councilor in the Upper Normandy. The National Front's leader Marine Le Pen has received a warm welcome in Russia last summer. Then, in particular, she met Vice-Prime Minister Dmitry Rogozin, who helped found the Institute of Democracy and Cooperation when he was Russia's ambassador to NATO (2008-2011). It was during Rogozin's service in the Russian Mission to NATO when Ukraine and Georgia were denied membership in this organisation.


Image
Marine Le Pen and Dmitry Rogozin in Moscow, 2013

Commenting on the Ukrainian government's decision not to sign the Association Agreement with the EU, Le Pen said that she was disappointed with the EU interference in the Ukrainian matters and recommended to the Ukrainians not "to join this nightmare", i.e. the EU (although nobody actually discussed Ukraine joining the EU). In this rhetoric, Le Pen was supported by Andreas Mölzer from the far right Freedom Party of Austria, who also suggested - when speaking about Ukraine's rapprochement with the EU - "to take into account the legitimate interests of Russia [which] is very sensitive to everything that happens in her immediate neighborhood [that] includes Ukraine, which, since the time of Peter the Great, was part of the Russian sphere of influence".

The large network consisting of pro-Russian authors and institutions is a hard/extreme right breeding-ground of all kinds of conspiracy theories, Euroscepticism, racism and anti-democratic theories.



http://anton-shekhovtsov.blogspot.com/2 ... -anti.html
American Dream
 
Posts: 19946
Joined: Sat Sep 15, 2007 4:56 pm
Location: Planet Earth
Blog: View Blog (0)

Re: Global Research, Chossudovsky, Russia, Propaganda

Postby coffin_dodger » Thu Aug 14, 2014 1:06 pm

Establishment Media Moves to Debunk ISIS CIA Asset Story – Dismissed as “Snowden Hoax” Global Research, August 13, 2014

Last month Time Magazine posted an article refuting the claim ISIS — now the fully militarized Islamic State — is an intelligence operation.

The article by war propagandist Aryn Baker states “conspiracy theories are nothing new in the Middle East.” Baker squarely places responsibility for the declared conspiracy theory on Iran. According to Baker, the Iranians claim the ISIS offensive currently underway in Iraq is “part of a U.S.-backed plot to destabilize the region and protect Israel.”

Baker reports IRNA and the Tehran Times believe NSA whistleblower Edward Snowden was responsible for uncovering details about operation Beehive, also translated as Hornet’s Nest, which is described as a joint U.S., British and Israeli effort to “create a terrorist organization capable of centralizing all extremist actions across the world.”

Baker concludes there is no evidence within the Snowden trove of any such plot. She chalks the accusation up to another baseless internet rumor. “Yet Iranian government officials and independent analysts in Iran alike cited IRNA’s report as definitive proof of ISIS’s American and Israeli origins,” she writes.

Evidence of IRNA and the Tehran Times, however, making the claim is suspiciously absent. “Regrettably, not knowing the date of IRNA’s scoop, or being able to view its text online, complicates investigation,” writes Alan Kurtz.

Kurtz traces responsibility for the “Snowden Hoax” to a German website, http://www.shababek.de, and Kareem al-Baidani. A photo of al-Baidani is used on the Facebook page of Abosamir Albaidani, identified by Kurtz as “an Iraqi Shiite writer based in Munich, Germany” who may or may not be associated with an al-Alam television show, Iraq Today. Al-Alam is an Arabic news channel broadcasting from Iran by the state-owned media corporation Islamic Republic of Iran Broadcasting.

The story was picked up by Iran’s Fars New Agency (FNA) and subsequently posted across the internet. It was also cited in a story posted by Infowars.com.

Glenn Greenwald and others state there is no evidence in the Snowden cache that ISIS is linked to the CIA, Mossad or any other intelligence agency.

Greenwald posted the following on his Twitter account today:

Greenwald points to Ben Wizner, a lawyer with the ACLU, who retweets spy novelist Jeremy Duns. Duns provides a link to the Kurtz blog post claiming to document the “Snowden Hoax” and a lack of definitive evidence connecting ISIS to the CIA or Mossad and pointing back to Iranian propaganda.



“The validity of the document,” we wrote on July 19, “cannot be verified due to the exclusivity of the Snowden cache. Cryptome sent a letter to various sources in possession of the documents, including The New York Times, Washington Post, The Guardian, Barton Gellman, Laura Poitrias, Glenn Greenwald, ACLU, EFF and others demanding an accounting. The allegation about ISIS and al-Baghdadi, however, pairs up with other information demonstrating ISIS is an intelligence asset.”

The remainder of our July 19 article lays out broad strokes demonstrating that ISIS is indeed a military and intelligence asset.

The putative (and mercurial) leader of ISIS, Abu Bakr al-Baghdadi was reportedly a “civilian internee” at Camp Bucca, a U.S. military detention facility near Umm Qasr, Iraq. James Skylar Gerrond, a former U.S. Air Force security forces officer and a compound commander at Camp Bucca in 2006 and 2007, said the camp “created a pressure cooker for extremism.”

“Circumstantial evidence suggests that al-Baghdadi may have been mind-controlled while held prisoner by the US military in Iraq,” writes Dr. Kevin Barrett.

In July Nabil Na’eem, the founder of the Islamic Democratic Jihad Party and former top al-Qaeda commander, told the Beirut-based pan-Arab TV station al-Maydeen all current al-Qaeda affiliates, including ISIS, work for the CIA.

In June a Jordanian official told Aaron Klein of WorldNetDaily ISIS members were trained in 2012 by U.S. instructors working at a secret base in Jordan. In 2012 it was reported the U.S., Turkey and Jordan were running a training base for the Syrian rebels in the Jordanian town of Safawi.

“Key members of ISIS it now emerges were trained by US CIA and Special Forces command at a secret camp in Jordan in 2012, according to informed Jordanian officials,” writes William Engdahl. “The US, Turkish and Jordanian intelligence were running a training base for the Syrian rebels in the Jordanian town of Safawi in the country’s northern desert region, conveniently near the borders to both Syria and Iraq. Saudi Arabia and Qatar, the two Gulf monarchies most involved in funding the war against Syria’s Assad, financed the Jordan ISIS training.”

A scripted “geopolitical struggle between the US and Russia” is “the objective of leading neo-conservatives in the CIA, Pentagon and State Department all along,” Engdahl continues. “The CIA transported hundreds of Mujahideen Saudis and other foreign veterans of the 1980s Afghan war against the Soviets in Afghanistan into Chechnya to disrupt the struggling Russia in the early 1990s, particularly to sabotage the Russian oil pipeline running directly from Baku on the Caspian Sea into Russia. James Baker III and his friends in Anglo-American Big Oil had other plans. It was called the BTC pipeline, owned by a BP-US oil consortium and running through Tbilisi into NATO-member Turkey, free of Russian territory.”

The history of the CIA’s involvement in terrorist activities — in Bosnia as well as Chechnya and other former Soviet states — is well-known to historians. It is however ignored by Time Magazine and its groomed propagandists. The Snowden cache may indeed not contain a reference to the CIA, Mossad and ISIS. On the other hand, because the documents are closely held, as Cryptome argues, we will not know this for sure until they are made public.

Simply attributing the linkage to perennial enemy Iran and media pariah Infowars.com — and dismissing a possible linkage out of hand as a hoax — will not hide the fact the CIA, Mossad, British intelligence, et al, have all specialized in creating terror groups and have used these to gain geopolitical advantage, as they are now attempting to do with a putative ISIS domestic terror threat and renewed military activity in Iraq.

http://www.globalresearch.ca/establishment-media-moves-to-debunk-isis-cia-asset-story-dismissed-as-snowden-hoax/5395835
User avatar
coffin_dodger
 
Posts: 2215
Joined: Thu Jun 09, 2011 6:05 am
Location: UK
Blog: View Blog (14)

Re: Global Research, Chossudovsky, Russia, Propaganda

Postby Gashweir » Thu Aug 14, 2014 5:02 pm

AD: My reply wasn't really directed at you, but was a reaction to the MadCow story. With respect to Global Research, I do sometimes read articles from the website, but look at those articles as one or a few data point among many, and I appreciate that you posted the information; it will definitely make me more cautions about the news articles they post and write.

I also appreciate the 2nd article you posted. It is always instructive to see the associations of people who write and disseminate political analysis. Everyone has a bias, and it is helpful to try to understand the biases of the people whose writing and opinion you pay attention to.
Gashweir
 
Posts: 44
Joined: Fri Mar 04, 2011 3:15 pm
Blog: View Blog (0)

Re: Global Research, Chossudovsky, Russia, Propaganda

Postby Gashweir » Thu Aug 14, 2014 5:18 pm

With respect to the main question about whether ISIS is controlled by CIA/Mossad, I believe it is a valid one, and quite possibly has elements of truth in it. There is plenty of evidence to show that the US has funded and trained various Islamic militants and militias to serve as proxy forces (Afghan mujahideen, Al Qaeda in the Balkans), as has Israel (Hamas), and Pakistan (Taliban), and doubtless many, many others. What I would like to know, is how much control they have over the ISIS, regardless of what role they played in funding and training them; fundamentalist proxies seem to have a tendency to get out of control of their controllers. The Tea Party being one such example, though in a different context.
Gashweir
 
Posts: 44
Joined: Fri Mar 04, 2011 3:15 pm
Blog: View Blog (0)

Re: Global Research, Chossudovsky, Russia, Propaganda

Postby American Dream » Thu Aug 14, 2014 5:21 pm

Gashweir » Thu Aug 14, 2014 4:02 pm wrote:AD: My reply wasn't really directed at you, but was a reaction to the MadCow story. With respect to Global Research, I do sometimes read articles from the website, but look at those articles as one or a few data point among many, and I appreciate that you posted the information; it will definitely make me more cautions about the news articles they post and write.

I also appreciate the 2nd article you posted. It is always instructive to see the associations of people who write and disseminate political analysis. Everyone has a bias, and it is helpful to try to understand the biases of the people whose writing and opinion you pay attention to.


I strongly agree with all your points and add only that things get much more intense when there is an organized information warfare initiative going on with big institutional backing, developing committed operatives on a long term basis and funding them from an extensive and/or nearly limitless war chest.
American Dream
 
Posts: 19946
Joined: Sat Sep 15, 2007 4:56 pm
Location: Planet Earth
Blog: View Blog (0)

Re: Global Research, Chossudovsky, Russia, Propaganda

Postby American Dream » Thu Aug 14, 2014 5:25 pm

Gashweir » Thu Aug 14, 2014 4:18 pm wrote:With respect to the main question about whether ISIS is controlled by CIA/Mossad, I believe it is a valid one, and quite possibly has elements of truth in it. There is plenty of evidence to show that the US has funded and trained various Islamic militants and militias to serve as proxy forces (Afghan mujahideen, Al Qaeda in the Balkans), as has Israel (Hamas), and Pakistan (Taliban), and doubtless many, many others. What I would like to know, is how much control they have over the ISIS, regardless of what role they played in funding and training them; fundamentalist proxies seem to have a tendency to get out of control of their controllers. The Tea Party being one such example, though in a different context.


They don't have a smoking gun per se, but the Black Agenda Report suspects something similar....
American Dream
 
Posts: 19946
Joined: Sat Sep 15, 2007 4:56 pm
Location: Planet Earth
Blog: View Blog (0)

Re: Global Research, Chossudovsky, Russia, Propaganda

Postby alan ford » Fri Aug 15, 2014 12:06 am

American Dream » Thu Aug 14, 2014 12:32 pm wrote:
Gashweir » Thu Aug 14, 2014 11:11 am wrote: I would like to see the evidence that Global Research is a "Russian government-funded propaganda organ". It may be, but even if it is, I appreciate a countervailing viewpoint to the Trans-national corporation funded propaganda organs which compose the main stream media.


I'm not saying never read propaganda, but I am definitely suggesting that it's good to have our anntenae up about conspiracy narratives with a propagandistic agenda. From whatever direction(s) they may be coming...

The entire article from which the following is excerpted deserves serious and sustained attention:



Pro-Russian network behind the anti-Ukrainian defamation campaign

Image


The Canada-based Centre for Research on Globalization is also interesting. It was founded and is now headed by Michel Chossudovsky; among the Centre's contributors are Neil Clark, Mahdi D. Nazemroaya and William Engdahl. Chossudovsky, Nazemroaya and Engdahl are members of the scientific committee of the Italian journal Geopolitica, which also includes John Laughland and Natalya Narochnitskaya. Geopolitica is edited by Tiberio Graziani, a fervent advocate of the Eurasian cooperation and a member of the High Council of the International Eurasian Movement led by Russian fascist Aleksandr Dugin. In 2008, Dugin called for the Russian occupation of Georgia, and even made a trip to South Ossetia together with his followers from the Eurasian Youth Union.

Image
Aleksandr Dugin and his followers in South Ossetia in 2008

Geopolitica itself is an off-shoot from the Italian extreme right journal Eurasia, Rivista di Studi Geopolitici, published and edited by Italian Nazi-Maoist Claudio Mutti. The scientific board of Eurasia includes Aleksandr Dugin and William Engdahl. In the early January, Engdahl published a piece titled "The Belgrade US-Financed Training Group Behind the Carefully-Orchestrated Kiev Protests".


Image

Dugin has been promoting the idea of the destruction of Ukraine and its colonisation by Russia since the early 1990s. He has also been an inspiration for the foundation of the Italian national-socialist organisation Stato & Potenza which openly calls for the annexation of Ukraine to the Russian Federation. Dugin and Mutti have been friends since 1990; Mutti himself is closely associated with Stato & Potenza.


Image
Aleksandr Dugin and Claudio Mutti in 2012

All the above-mentioned people and groups form - apparently a small - part of the wide network which is aimed at promoting anti-Western, pro-Russian and pro-Eurasianist ideas in the EU and the US and Canada. Moreover, the following people from this network are official regular contributors to the Kremlin-sponsored Russia Today (RT) TV:

Michel Chossudovsky (Centre for Research on Globalization, Geopolitica)
Neil Clark
William Engdahl (Centre for Research on Globalization, Geopolitica, Eurasia)
Eric Draitser (Centre for Research on Globalization, Stop Imperialism)
Daniel McAdams (ex-BHHRG, Ron Paul Institute for Peace and Prosperity)
Mahdi D. Nazemroaya (Centre for Research on Globalization, Geopolitica)

And these authors are in the pool of political commentators of yet another Kremlin-sponsored media service, the Voice of Russia:

Mark Almond (ex-BHHRG, Ron Paul Institute for Peace and Prosperity)
Michel Chossudovsky (Centre for Research on Globalization, Geopolitica)
Neil Clark
Eric Draitser (Centre for Research on Globalization, Stop Imperialism)
Aleksandr Dugin (International Eurasian Movement, Eurasia)
William Engdahl (Centre for Research on Globalization, Geopolitica, Eurasia)
Tiberio Graziani (Geopolitica)
John Laughland (ex-BHHRG, Institute of Democracy and Cooperation, Ron Paul Institute for Peace and Prosperity)
Daniel McAdams (ex-BHHRG, Ron Paul Institute for Peace and Prosperity)
Natalya Narochnitskaya (Institute of Democracy and Cooperation)

The Voice of Russia's offshoot in France is ProRussia TV which is linked to the French far right National Front and headed by Gilles Arnaud, a former National Front councilor in the Upper Normandy. The National Front's leader Marine Le Pen has received a warm welcome in Russia last summer. Then, in particular, she met Vice-Prime Minister Dmitry Rogozin, who helped found the Institute of Democracy and Cooperation when he was Russia's ambassador to NATO (2008-2011). It was during Rogozin's service in the Russian Mission to NATO when Ukraine and Georgia were denied membership in this organisation.


Image
Marine Le Pen and Dmitry Rogozin in Moscow, 2013

Commenting on the Ukrainian government's decision not to sign the Association Agreement with the EU, Le Pen said that she was disappointed with the EU interference in the Ukrainian matters and recommended to the Ukrainians not "to join this nightmare", i.e. the EU (although nobody actually discussed Ukraine joining the EU). In this rhetoric, Le Pen was supported by Andreas Mölzer from the far right Freedom Party of Austria, who also suggested - when speaking about Ukraine's rapprochement with the EU - "to take into account the legitimate interests of Russia [which] is very sensitive to everything that happens in her immediate neighborhood [that] includes Ukraine, which, since the time of Peter the Great, was part of the Russian sphere of influence".

The large network consisting of pro-Russian authors and institutions is a hard/extreme right breeding-ground of all kinds of conspiracy theories, Euroscepticism, racism and anti-democratic theories.



http://anton-shekhovtsov.blogspot.com/2 ... -anti.html


AD, I checked the blog site of the person you are quoting here, and he is so obsessed with Ukrainian "fight for democracy and independence" that he does not allow himself to see any problems with what's happening in Ukraine, if you go through his blog, according to him, everything bad comes from Russia side, while whatever "official current Ukraine" does is good. He is writing with prejudgement , therefore I would not trust that he could be objective , and would take his writings with the "a grain of salt".
Here is a link for example
http://anton-shekhovtsov.blogspot.ca/2014/01/what-west-should-know-about-euromaidans.html
to his article in which he says:
Thus, a fight against fascism in Ukraine should always be synonymous with the fight against the attempts to colonise the country. Those who separate these two issues or crack down on the Ukrainian far right without recognising the urgent need for national independence will never be successful in their attempts to neutralise the far right. Moreover, they can make the situation worse.

This is written in February of 2014 so Ukraine is independent country, however according to him in order to say something against far right one has at the same time to be in urgent need of national independance ? What he is saying is: I first must be Ukrainian before I'm allowed to fight against "far right"- obviously to identify oneself with the nation first leads to the logical falacy that somethings will be accepted , although they are morally ( let's say ) wrong , just because "my,our" nation did it . ( E.g. I belong to the Israel nation therefore whatever Israel will do is correct ) - I would argue that we are first humans and individuals before belonging to the nation ( after all place of birth is a chance ), just for this I would be very careful about what this author says, finding himself identifying with "Ukrainian nation" prior to anything else will make him blind to the things he doesn't want to see.
Another quote from the same article:
While the Ukrainian far right has indeed endorsed and used violence against Viktor Yanukovych's corrupt authoritarian regime and the brutal police who abuse and torture protesters, they are not the only violent force of Euromaidan. They are joined by many Ukrainian left-wingers and democrats who have become radicalised as a result of the lack of progress of non-violent resistance to the country's slipping into an outright dicatorship.

Just a simple question is - where is his statement ( that "left wingers and democrats are violent as well as far right") coming from? Without any support of the facts the theory that left, democrats and right are joined together in the violent fight because they are Ukrainians first is again promoting idea that alliance between left and right is allowed in the case of the common cause of the "nation in peril".
Personally I can't agree with that, seeing (any) nation identity as a ruse used to manipulate people by division of the humans in very artificial way.
For those reasons I'm reluctant to accept his ideas and conclusions.
alan ford
 
Posts: 124
Joined: Sat Apr 28, 2012 3:41 pm
Blog: View Blog (0)

Re: Global Research, Chossudovsky, Russia, Propaganda

Postby American Dream » Fri Aug 15, 2014 8:17 am

Alan, I think you are misinterpreting Anton Shekhovtsov's politics. He's definitely critical of elements of the Euromaidan coalition, as well as critical of the old regime and of the Russian intervention.

I do personally think that Nationalism (in and of itself) is- at best- incomplete, if not a downright problem. Ultra-nationalist types (e.g. fascists) function as a third force in politics who can- and do- use their support for this state or that insurgency as a political bargaining chip as well as an opportunistic one. I don't personally support the old corrupt regime nor Russia's covert/overt operation but I'm not at all sure how hopeful to be about the emerging social order there, either.

All that said, the most important point here concerns the constellation of forces accused of functioning in whole or in part in the interest of elements of the Russian State: the British Helsinki Human Rights Group (BHHRG), the Centre for Research on Globalization, the Institute of Democracy and Cooperation, the Ron Paul Institute for Peace and Prosperity, and the International Eurasian Movement.

Important also is a further clarification of the allegations against individuals like: Michel Chossudovsky, Neil Clark, Mahdi D. Nazemroaya, William Engdahl, Tiberio Graziani, Aleksandr Dugin, Claudio Mutti, Eric Draitser, Daniel McAdams, Mark Almond, John Laughland, Daniel McAdams, Natalya Narochnitskaya, etc.

There's a lot to be investigated here...
Last edited by American Dream on Fri Aug 15, 2014 8:47 am, edited 1 time in total.
American Dream
 
Posts: 19946
Joined: Sat Sep 15, 2007 4:56 pm
Location: Planet Earth
Blog: View Blog (0)

Re: Global Research, Chossudovsky, Russia, Propaganda

Postby semper occultus » Fri Aug 15, 2014 8:46 am

...I presume Engdahls's links to LaRouche Executive Intelligence Review are well known here...

....John Laughland is very interesting name..an elusive figure who wrote a superb book on the EU projekt - examining its continuities and linkages to the Nazi's programme of geo-political pan-europeanism ....there's alot about Russia in it aswell..but from memory was critical about Germany trying to reforge the old pro-Russian ostpolitik / Treaty of Rapallo & running the Yanks out of town or something...Mark almond's fairly respectable afaik..the window dressing usually is...
User avatar
semper occultus
 
Posts: 2901
Joined: Wed Feb 08, 2006 2:01 pm
Location: London,England
Blog: View Blog (0)

Re: Global Research, Chossudovsky, Russia, Propaganda

Postby American Dream » Fri Aug 15, 2014 11:11 am

semper occultus » Fri Aug 15, 2014 7:46 am wrote:...I presume Engdahls's links to LaRouche Executive Intelligence Review are well known here...


Great reminder- and of course the LaRouche org has long been known for trying to ingratiate itself to various powers that be through its intelligence and propaganda capacities...
American Dream
 
Posts: 19946
Joined: Sat Sep 15, 2007 4:56 pm
Location: Planet Earth
Blog: View Blog (0)

Re: Global Research, Chossudovsky, Russia, Propaganda

Postby American Dream » Sat Aug 16, 2014 9:14 am

A common thread linking several of those listed here:


http://www.spiegel.de/international/bus ... 16162.html

Russia Today: Putin's Weapon in the War of Images

By Benjamin Bidder

Image

Russian President Vladimir Putin has created an anti-CNN for Western audiences with the international satellite news network Russia Today. With its recipe of smart propaganda, sex appeal and unlimited cash, it is outperforming its peers worldwide.

The political evening program often kicks off with a mixture of chaos and tabloid news. Abby Martin, the American host working for the Kremlin, has her lips slightly parted and is applying red lipstick, which goes well with her black top, high heels and ankle tattoo. Then she swings a sledgehammer and destroys a TV set tuned to CNN, the American role model and nemesis of her employer, the Russian international satellite TV network Russia Today.

This show opening is apparently meant to illustrate one thing over all else: that Russia is aggressive and enlightened -- and looks good in the process.

A photo of Edward Snowden, the whistleblower the United States wants to bring home to face charges, is projected onto the studio wall. Then there is a report on the detention camp at Guantanamo, which has hurt America's reputation. Russia Today uses the source material America supplies to its rivals untiringly and with relish. Even Washington's relatively minor peccadilloes don't escape notice. For instance, the show also includes a story about Gabonese dictator Ali Bongo Ondimba, whom US President Barack Obama supports.

Many in the West are also interested in seeing critical coverage of the self-proclaimed top world power. Russia Today is already more successful than all other foreign broadcast stations available in major US cities, such as San Francisco, Chicago and New York. In Washington, 13 times as many people watch the Russian program as those that tune into Deutsche Welle, Germany's public international broadcaster. Two million Britons watch the Kremlin channel regularly. Its online presence is also more successful than those of all its competitors. What's more, in June, Russia Today broke a YouTube record by being the first TV station to get a billion views of its videos.

The station was even more triumphant when it signed Larry King, a legend of American radio and TV journalism who began working for Russia Today this summer. Before that, King was the face of CNN for 25 years. His suspenders are even more striking than Abby Martin's lipstick antics. "America's best known TV interviewer is defecting to the Russians," wrote the London-based Times in May.

King and his new colleagues have a simple assignment: They are to "break the monopoly of the Anglo-Saxon mass media," President Vladimir Putin said during a studio visit a few weeks ago. The Russians' recipe for success has three ingredients: sex appeal, which has been atypical for most news channel; a rigidly anti-American stance; and a never-ending flow of money from the Kremlin.

The Ministry of Media Defense

Since 2005, the Russian government has increased the channel's annual budget more than tenfold, from $30 million (€22.6 million) to over $300 million. Russia Today's budget covers the salaries of 2,500 employees and contractors worldwide, 100 in Washington alone. And the channel has no budget cuts to fear now that Putin has issued a decree forbidding his finance minister from taking any such steps.

The Moscow leadership views the funds going to the channel as money "well invested," says Natalya Timakova, the press attaché to Prime Minister Dmitry Medvedev. "In addition, Russia Today is -- and I hope the Germans will forgive me for this remark -- significantly more modern than Deutsche Welle, for example, and it also has more money."

The government has also spent a lot of money on the new broadcasting center in northeast Moscow, which Russia Today moved into in May. The station, citing confidentiality requirements, isn't willing to quote an exact price tag. On the grounds of a former Soviet tea factory, the broadcaster is now creating programming in Arabic, English and Spanish. In 2009, it rebranded its English- and Spanish speaking divisions as simply "RT." The evening news is currently focused on the euro crisis, social protests in Portugal and the NSA surveillance scandal.

Russia Today sees itself as a champion of a global audience critical of the West. But it is also meant to amplify the self-doubts of Europeans and Americans who have been forced by recent events to wonder if their own countries -- like Russia and China -- are corrupt and in the grip of a pervasive intelligence apparatus.

In any case, the station has a rare knack for propaganda. The average age of the Russian editors is under 30, and almost everyone speaks fluent English. To spice up the news, directors sometimes use Hollywood-like special effects, such as a computer-animated tank that looks like it is rolling over the newscaster's feet or Israeli fighter jets that fly a virtual loop through the studio before dropping their bombs over a map of Syria. There is also a logic behind such visual effects, especially since the station sees itself as a sort of ministry of media defense for the Kremlin.

An Arms Race on the Airwaves

Margarita Simonyan is the woman who shaped Russia Today into Russia's most effective weapon in the battle for influencing the opinions of the global public. In her office on the eighth floor of its headquarters in Moscow, the editor-in-chief has Orthodox icons on her desk and a dozen flickering screens around it. Putin made Simonyan the head of the new station in 2005. At the time, she was only 25 and derided as an unknown reporter from the crowd of journalists that accompany the president at meetings.

Simonyan's mission is to prevent Russia from ever losing a war of images like the one it did in August 2008. At the time, Russian tanks were advancing into the southern Caucasus, stopping just short of Tbilisi, the capital of the small country of Georgia. The young Georgian president at the time, Mikheil Saakashvili -- eloquent and educated in the United States -- appeared on all channels to condemn Russia as an aggressor, even though he had provoked the war and was the first to order an invasion of the separatist republic of South Ossetia, which has close ties with Russia.

CNN showed images of destroyed buildings, allegedly taken after a Russian bomb strike on the Georgian provincial city of Gori. According to Russia Today, however, they were actually shots of the South Ossetian capital of Tskhinvali after a Georgian attack. "There is no objectivity," Simonyan says today, "only approximations of the truth by as many different voices as possible."

Mistrust of the domestic media is also greater than ever in the United States. CNN, for example, is struggling to cope with a massive loss of viewers. And sometimes US politicians make it particularly easy for the Russians to launch their attacks. When the plane carrying Bolivian President Evo Morales was forced to land in Vienna because US intelligence agencies believed that Snowden was on board, Abby Martin expressed what many were thinking: "Who the hell does Obama think he is?"

At the same time, Russia Today also uses a chaotic mixture of conspiracy theories and crude propaganda. On the program "The Truthseeker," the attack on the Boston Marathon, in which two ethnic Chechens killed three people with bombs in April, mutated into a US government conspiracy.

Peter Oliver, Russia Today's Berlin correspondent, has absurdly accused ZDF, one of two public German broadcasters, of engaging in bribery. Oliver claims that the network paid intellectuals to say positive things about the anti-Putin group Pussy Riot. As his star witness, he interviewed the editor-in-chief of Zuerst!, a monthly magazine published by German right-wing extremists.

Props and Propaganda

This is the company that legendary talk show host Larry King has joined. In 2000, King conducted the first major interview with Putin on Western television. Since then, the talk show legend has raved about the Russian politician's charisma. Putin, he says, has qualities that "change a room" and "a certain magnetism."
King's new show, "Politicking," has been on Russia Today since June. His guests have included former New York Mayor Rudy Giuliani and former Senator Joe Lieberman, two men who would normally never set foot in a Russian studio.

Abby Martin, the woman with the sledgehammer, recently had her new colleague King as a guest on her own show. At a certain point in the interview, he became critical of "pundits who are not journalists" who use guests as "a prop for their opinion." Perhaps the great Larry King still hasn't figured out that this is precisely what he is on Putin's new station: a prop and a trophy.
American Dream
 
Posts: 19946
Joined: Sat Sep 15, 2007 4:56 pm
Location: Planet Earth
Blog: View Blog (0)

Re: Global Research, Chossudovsky, Russia, Propaganda

Postby justdrew » Sat Aug 16, 2014 1:38 pm

AD, I can't really take spiegel.de too seriously since their recent change in editorial direction/leadership into a PROPAGANDA laden cheerleader for war. Talk about pot-calling-the-kettle-black. :roll:

RT can be influenced or even occasionally controlled by the Russian state, what a shocker. Name one major US media outlet that is not so influenced or outright directed by the deep US state.

It's awfully convenient to just label everything an 'opponent' says as 'propaganda' - but sometimes a differing view is simply that, a different view. Alternately, isn't the proper antidote to bad-speech MORE speech? Anyway, I think it's in everyone's best interest to return ASAP to a multipolar world.
By 1964 there were 1.5 million mobile phone users in the US
User avatar
justdrew
 
Posts: 11966
Joined: Tue May 24, 2005 7:57 pm
Location: unknown
Blog: View Blog (11)

Re: Global Research, Chossudovsky, Russia, Propaganda

Postby American Dream » Sat Aug 16, 2014 1:51 pm

I'm known to read the New York Times or the Washington Post from time to time, even though I'm well aware of their role as founts of Establishment propaganda. Sometimes I might read Global Research or Counterpunch, when they feature an article of interest.

That said, I think the charges made by Anton Shekhovtsov in the article excerpted above- regarding a well organized and funded propaganda machine specifically targeting conspiracy culture- bears a special relevance to Rigorous Intuition readers...
American Dream
 
Posts: 19946
Joined: Sat Sep 15, 2007 4:56 pm
Location: Planet Earth
Blog: View Blog (0)

Next

Return to General Discussion

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot], SonicG and 9 guests